Language Switcher Fallback

Banks

Bank as defined in Section 1:1 of the Financial Supervision Act (Wet op het financieel toezicht, Wft); not being a natural person, legal person, or corporation for which, on the grounds of Section 2:11, subsection 2, or Section 2:16, subsection 4, of that Act, no permit to exercise the operations of a bank is required;

Branch office in the Netherlands of a bank with its registered office outside the Netherlands (Wwft Act Section 1, subsection 1, part a, sub-subsection 9 in conjunction with sub-subsection 1).*

Pursuant to the Money Laundering and Terrorist Financing (Prevention) Act (Wwft), it is compulsory for banks to report unusual transactions. Such reports must be submitted to FIU-the Netherlands. On the first occasion that you submit an unusual transaction report, you must start by registering as a reporting entity. FIU-the Netherlands will then provide the necessary information and provide you with internet access to the reporting portal. Once your account has been set up, you can report unusual transactions over the internet. FIU-the Netherlands analyses all reports on a daily basis and determines which reports to pass on to the investigative authorities.

For reporting unusual transactions there are indicators: several objective indicators and one subjective indicator. If your report falls under one of the objective indicators, no further assessment is necessary on your part: you must report it. If the report does not fall under any of the objective indicators, the subjective indicator may apply. In that case, you assess the transaction for yourself and then decide whether it falls under the subjective indicator. But do take note: it is up to you to assess whether reporting is necessary, but if you do not report an incident when you should properly have done so, you will be held responsible.

The following indicators apply to your type of business:

Subjective indicator*

  • A transaction for which the entity has reason to believe that it might be related to money laundering or terrorism financing.

Objective indicators*

  • A transaction for a sum of €10,000 or more that involves the exchanging of cash into other currencies or from small to large denominations of banknotes.
  • A cash deposit for a sum of €10,000 or more in favour of a credit card or a prepaid instrument of payment (prepaid card).
  • The use of a credit card or a prepaid instrument of payment (prepaid card) in connection with a transaction for the sum of €15,000 or more.
  • A money transfer for a sum of €2000 or more, unless it is a money transfer by an entitiy that leaves the processing of the money transfer in question to another entity that is also subject to the obligation to report, as stipulated in Section 16, subsection 1 of the Wwft Act.
  • It is reasonable to assume that transactions reported to the police or the Public Prosecution Service in connection with money laundering or terrorism financing are also reported to FIU-the Netherlands.
  • All entities registered with FIU-the Netherlands will be kept informed of any changes to the legislation or reporting procedures, trends, and other relevant developments.

     

    *The English version is a translation of the official Dutch legislation and is for information purposes only. Any discrepancies or differences created in the translation are not binding and have no legal effect for compliance or enforcement purposes. In case of a discrepancy, the Dutch original legislative text will prevail.

    In de vorige casus kwam de ondermijnde kant van vastgoed in de vorm van huisvesting van criminaliteit aan bod.  Onderstaande casus gaat over een hieraan gerelateerd fenomeen: hypotheekfraude. Hoewel dit geen op zichzelf staand strafbaar feit binnen het Wetboek van Strafrecht is, gaat het in de praktijk om een vorm van valsheid in geschrifte of oplichting. Beide zijn voorbeelden van mogelijke gronddelicten van witwassen en kunnen daarmee bij de FIU-Nederland gemeld worden op grond van de subjectieve indicator. 

    Verschillende bancaire meldingsplichtige instellingen trekken aan de bel bij FIU-Nederland wanneer er op grote schaal bijzonderheden worden geconstateerd met de subsidie voor Coronabanen in de zorg (COZO). Dit is een subsidie voor tijdelijke banen in ondersteunende functies, waarmee zorgprofessionals worden ontlast bij de extreme zorgvraag als gevolg van de pandemie.

    Verschillende bancaire meldingsplichtige instellingen trekken aan de bel bij FIU-Nederland wanneer er op grote schaal bijzonderheden worden geconstateerd met de subsidie voor Coronabanen in de zorg (COZO). Dit is een subsidie voor tijdelijke banen in ondersteunende functies, waarmee zorgprofessionals worden ontlast bij de extreme zorgvraag als gevolg van de pandemie.

    Opvallend is het wel, als er op een studentenrekening grote contante stortingen gedaan worden. Er worden op de rekening wel overboekingen gezien naar een Hogeschool, maar verder zijn er vrij weinig ‘normale’ uitgaven te zien op de rekening. Eerder heeft de bank al een opvallende aankoop gemeld aan de FIU-Nederland. Er wordt door een 22-jarig een aankoop gedaan bij een webshop die pillenmachines verkoopt. De bank ziet dat de betaalde bedragen overeenkomen met de machines die zeer waarschijnlijk gekocht zijn.

    Met gijzelsoftware, gijzelhack of ransomware wordt bedoeld dat criminelen andermans computers blokkeren of bestanden versleutelen. Vaak moet een bedrag in virtuele valuta, zoals bitcoins, betaald worden om de computer of bestanden weer terug te krijgen. Uit onderzoek blijkt dat in veel gevallen geen aangifte gedaan wordt bij de politie. Dit kan te maken hebben met schaamte, angst voor de criminelen of angst voor reputatieschade. Juist door de lage aangiftebereidheid en de ernst van de gepleegde feiten is het voor de opsporingsdiensten van groot belang om concrete aanknopingspunten aangeleverd te krijgen om onderzoek naar te doen. Hierin kunnen meldingsplichtige instellingen en de FIU-Nederland een cruciale rol spelen. 

    Als een meldingsplichtige instelling echt iets zorgwekkends ziet, kunnen ze altijd de FIU-Nederland extra attenderen op een gedane melding. Zo ook in dit geval. Een meldingsplichtige instelling doet meerdere meldingen over een thuiszorgaanbieder, en neemt contact op met de FIU-Nederland om de transacties onder de aandacht te brengen. 

    Uit informatie van een meldingsplichtige instelling komt al lang geleden het beeld naar voren dat de UBO van verschillende ondernemingen mogelijk betrokken is bij oplichting. Vanaf 2018 komt deze UBO opnieuw in het vizier bij meldingsplichtige instellingen door mogelijke betrokkenheid bij faillissementsfraude, piramidefraude en witwassen van gelden, waarbij een deel van het geld uit de onderneming wordt onttrokken. Deze UBO is geen onbekende met betrekking tot faillissementen.  

    Enkele weken geleden werd door de FIU-Nederland een bericht gedeeld over ‘cash, cars en de rol van de meldketen’. Maar hoe zit het eigenlijk met de meldketen als het gaat over andere zaken waaraan criminelen graag hun cash uitgeven; zoals kostbare exclusieve horloges? Want achter deze statussymbolen, die ook vaak worden gebruikt als betaalmiddel of onderpand in de georganiseerde criminaliteit, gaat een grote contante, criminele geldstroom schuil.

    Pages

    Subscribe to RSS - Banks