Language Switcher Fallback

Banken

Bank als bedoeld in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht, niet zijnde een natuurlijke persoon, rechtspersoon of vennootschap waarvoor op grond van artikel 2:11, tweede lid, of artikel 2:16, vierde lid, van die wet geen vergunning tot uitoefening van het bedrijf van bank vereist is;

Bijkantoor in Nederland van een bank met zetel buiten Nederland (artikel 1, eerste lid, onderdeel a, subonderdeel 9 jo. subonderdeel 1, van de wet).

Banken zijn volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht ongebruikelijke transacties te melden. Deze meldingen dienen gedaan te worden bij de FIU-Nederland. Wanneer u voor het eerst gaat melden moet u zich bij de FIU-Nederland registreren als melder alvorens dit te kunnen doen. Van de FIU-Nederland krijgt u vervolgens de noodzakelijke informatie als ook via internet toegang tot het meldportaal. Via het meldportaal kunt u uw ongebruikelijke transacties melden. De FIU-Nederland analyseert dagelijks meldingen en bepaalt welke meldingen doorgegeven worden aan opsporingsdiensten en welke niet.

Voor het melden van (voorgenomen) ongebruikelijke transacties zijn indicatoren ontwikkeld. Er zijn objectieve indicatoren en er is een subjectieve indicator. Voldoet de te melden transactie aan een objectieve indicator dan dient u deze altijd te melden. Valt de transactie niet onder een objectieve indicator dan kan de subjectieve indicator van toepassing zijn. In dat geval beoordeelt u de transactie zelf en besluit op basis daarvan of deze onder de subjectieve indicator valt. Let wel, het is uw beoordeling maar meldt u niet terwijl dit gevoeglijk wel had gemoeten, dan bent u daarvoor verantwoordelijk.

Voor uw type onderneming zijn de volgende indicatoren van toepassing:

Subjectieve indicator:

  • Subjectief01 Een transactie waarbij de instelling aanleiding heeft om te veronderstellen dat deze verband kan houden met witwassen of financieren van terrorisme. 

Voor een juiste subjectieve beoordeling van transacties met personen of landen die een verhoogd risico met zich meebrengen verwijst de FIU-Nederland u naar de risicolanden zoals die zijn aangewezen door de CIE.

Objectieve indicator:

  • Objectief01 Het ligt in de rede dat transacties die in verband met witwassen of financieren van terrorisme aan politie of Openbaar Ministerie worden gemeld, ook aan de Financiële inlichtingen eenheid worden gemeld; er is immers de veronderstelling dat deze transacties verband kunnen houden met witwassen of financieren van terrorisme.
  • Objectief04 Een transactie voor een bedrag van € 10.000 of meer, waarbij contante omwisseling in een andere valuta of van kleine naar grote coupures plaatsvindt.
  • Objectief05 Een contante storting voor een bedrag van € 10.000 of meer ten gunste van een creditcard of een vooraf betaald betaalinstrument (prepaid card).
  • Objectief06 Het gebruik van een creditcard of een vooraf betaald betaalinstrument (prepaid card) in verband met een transactie voor een bedrag van € 15.000 of meer.
  • Objectief12 Een geldtransfer voor een bedrag van € 2.000 of meer, tenzij het een geldtransfer betreft door een instelling die de afwikkeling van bedoelde geldtransfer overlaat aan een andere instelling op welke de meldingsplicht, bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de wet, eveneens van toepassing is.

Wanneer zich wetswijzigingen voordoen, verandering van meldprocedures, trends of andere relevante ontwikkelingen, dan krijgen de bij de FIU-Nederland geregistreerde meldende instellingen van ons bericht.

In de vorige casus kwam de ondermijnde kant van vastgoed in de vorm van huisvesting van criminaliteit aan bod.  Onderstaande casus gaat over een hieraan gerelateerd fenomeen: hypotheekfraude. Hoewel dit geen op zichzelf staand strafbaar feit binnen het Wetboek van Strafrecht is, gaat het in de praktijk om een vorm van valsheid in geschrifte of oplichting. Beide zijn voorbeelden van mogelijke gronddelicten van witwassen en kunnen daarmee bij de FIU-Nederland gemeld worden op grond van de subjectieve indicator. 

Verschillende bancaire meldingsplichtige instellingen trekken aan de bel bij FIU-Nederland wanneer er op grote schaal bijzonderheden worden geconstateerd met de subsidie voor Coronabanen in de zorg (COZO). Dit is een subsidie voor tijdelijke banen in ondersteunende functies, waarmee zorgprofessionals worden ontlast bij de extreme zorgvraag als gevolg van de pandemie.

Opvallend is het wel, als er op een studentenrekening grote contante stortingen gedaan worden. Er worden op de rekening wel overboekingen gezien naar een Hogeschool, maar verder zijn er vrij weinig ‘normale’ uitgaven te zien op de rekening. Eerder heeft de bank al een opvallende aankoop gemeld aan de FIU-Nederland. Er wordt door een 22-jarig een aankoop gedaan bij een webshop die pillenmachines verkoopt. De bank ziet dat de betaalde bedragen overeenkomen met de machines die zeer waarschijnlijk gekocht zijn.

Met gijzelsoftware, gijzelhack of ransomware wordt bedoeld dat criminelen andermans computers blokkeren of bestanden versleutelen. Vaak moet een bedrag in virtuele valuta, zoals bitcoins, betaald worden om de computer of bestanden weer terug te krijgen. Uit onderzoek blijkt dat in veel gevallen geen aangifte gedaan wordt bij de politie. Dit kan te maken hebben met schaamte, angst voor de criminelen of angst voor reputatieschade. Juist door de lage aangiftebereidheid en de ernst van de gepleegde feiten is het voor de opsporingsdiensten van groot belang om concrete aanknopingspunten aangeleverd te krijgen om onderzoek naar te doen. Hierin kunnen meldingsplichtige instellingen en de FIU-Nederland een cruciale rol spelen. 

Als een meldingsplichtige instelling echt iets zorgwekkends ziet, kunnen ze altijd de FIU-Nederland extra attenderen op een gedane melding. Zo ook in dit geval. Een meldingsplichtige instelling doet meerdere meldingen over een thuiszorgaanbieder, en neemt contact op met de FIU-Nederland om de transacties onder de aandacht te brengen. 

Uit informatie van een meldingsplichtige instelling komt al lang geleden het beeld naar voren dat de UBO van verschillende ondernemingen mogelijk betrokken is bij oplichting. Vanaf 2018 komt deze UBO opnieuw in het vizier bij meldingsplichtige instellingen door mogelijke betrokkenheid bij faillissementsfraude, piramidefraude en witwassen van gelden, waarbij een deel van het geld uit de onderneming wordt onttrokken. Deze UBO is geen onbekende met betrekking tot faillissementen.  

Enkele weken geleden werd door de FIU-Nederland een bericht gedeeld over ‘cash, cars en de rol van de meldketen’. Maar hoe zit het eigenlijk met de meldketen als het gaat over andere zaken waaraan criminelen graag hun cash uitgeven; zoals kostbare exclusieve horloges? Want achter deze statussymbolen, die ook vaak worden gebruikt als betaalmiddel of onderpand in de georganiseerde criminaliteit, gaat een grote contante, criminele geldstroom schuil.

Recent verschenen er in de media artikelen over witwassen in de internationale handel in paarden. Onderzoekers van de FIU-Nederland hebben de afgelopen jaren ook verhoogde aandacht voor die handel en gerelateerde transacties. Dit leidde tot meerdere dossiers die aan de opsporingsdiensten zijn overgedragen. Recent werd een Spaanse paardenhandelaar veroordeeld voor witwassen (vonnis: ECLI:NL:RBOBR:2021:2949). Dit naar aanleiding van het met crimineel geld gebouwde megacomplex voor exclusieve paarden, waar FIU-Nederland de nodige dossiers voor heeft aangeleverd.

Pages

Subscribe to RSS - Banken