Oekraïne

Via deze nieuwsbrief wil FIU-Nederland de meldingsplichtige instellingen informeren over de gevolgen van het conflict in Oekraïne in relatie tot de Wwft en over de mogelijke gevolgen die dit kan hebben voor uw organisatie.
FIU-Nederland
De Financial Intelligence Unit – Nederland (FIU-Nederland) is in de Wwft aangewezen als de autoriteit waar ongebruikelijke transacties dienen te worden gemeld door meldingsplichtige instellingen. De FIU-Nederland analyseert deze meldingen en brengt transacties en geldstromen in kaart die in verband kunnen worden gebracht met witwassen en onderliggende delicten alsmede financieren van terrorisme. Ongebruikelijke transacties die na onderzoek door het hoofd van de FIU-Nederland verdacht zijn verklaard, worden ter beschikking gesteld aan de diverse (bijzondere) opsporingsdiensten en inlichtingen- en veiligheidsdiensten. De FIU-Nederland vervult daarmee een belangrijke rol in het voorkomen en opsporen van witwassen, onderliggende delicten en terrorismefinanciering.
Achtergrond
Zoals u waarschijnlijk heeft meegekregen in het nieuws is Rusland op 24 februari 2022 Oekraïne binnengevallen nadat de Russische president Poetin een ‘speciale militaire operatie’ in de Oekraïense Donbas-regio aankondigde. Deze invasie volgde na oplopende spanningen tegen de achtergrond van de conflictsituatie die is ontstaan sinds 2014 waarbij de Oekraïense president Janoekovitsj aftrad, Rusland de Krim annexeerde en er een oorlog ontstond in de Oost-Oekraïense Donbas-regio.
Sancties
Door deze situatie zijn door de EU nieuwe beperkende maatregelen getroffen met betrekking tot acties die de territoriale integriteit, soevereiniteit en onafhankelijkheid van Oekraïne ondermijnen of bedreigen. Deze recente sancties hebben betrekking op Rusland en Wit-Rusland en zijn o.a. gericht op de financiële dienstverlening aan bepaalde personen en organisaties, het invoeren van handelsrestricties op ijzer, staal, luxegoederen en het verbieden van het exporteren van wapens of zogenoemde dual-use goederen[1]. Dual-use goederen zijn producten, diensten of technologieën die gebruikt kunnen worden voor zowel civiele als militaire doeleinden.
Naast de recente sancties kunnen andere sancties voor uw instelling van toepassing zijn. Hierbij valt te denken aan reeds eerder gepubliceerde EU-sancties[2] of sancties in regio’s waar uw organisatie actief is of zaken mee doet, zoals OFAC-sancties in de VS[3] of sancties van het Verenigd Koninkrijk[4].
Bij het vaststellen van sanctie ‘hits’[5] en het onderzoek naar het omzeilen van sancties dient u te letten op de klantrelatie, een tegenpartij bij een (financiële) transactie, maar ook op familierelaties, stromanconstructies en ondernemingen binnen de zeggenschaps- en/of eigendomsstructuur van de gesanctioneerde.
Het is mogelijk dat een sanctie-hit ook leidt tot de veronderstelling dat er mogelijk sprake is van een ongebruikelijke transactie in de zin van de Wwft. In dat geval dient er onverwijld een melding gedaan te worden bij FIU-Nederland. Ook wanneer uw melding betrekking heeft op slechts enkele indicaties voor een sanctie hit en/of het omzeilen van sancties kan uw melding relevant zijn. Immers kan er door versnippering van dienstverlening een gefragmenteerd beeld zijn bij meerdere melders, waarbij het overkoepelende beeld duidelijk maakt dat er sprake is van zulke feiten.
AML/CFT-risico’s
FIU-Nederland heeft enkele risico’s geïdentificeerd in relatie tot het conflict in Oekraïne. Enerzijds betreffen dit risico’s met betrekking tot enkele activiteiten en anderzijds betreffen dit risico’s met betrekking tot bepaalde goederen. Geldstromen en andere financiële handelingen rondom deze activiteiten en goederen die in relatie staan tot (Wit-)Rusland en Oekraïne hebben een verhoogd AML/CFT-risico.
Activiteiten:
• Corruptie[6] (bij het omzeilen van sancties of het onttrekken van middelen uit (Wit-)Rusland)
• Fraude (met bijvoorbeeld hulpgelden)
• Virtuele valuta (als alternatief voor het traditionele bancaire systeem)
• Ondergronds bankieren (als alternatief voor het traditionele bancaire systeem)
• Verhullen van de UBO[7] (zeggenschap en/of bezit)
Goederen:
• Grondstoffen (olie, gas, steenkool, ertsen etc.)
• Luxe goederen (bijv. motorjachten, luxewagens en modeartikelen)
• Vastgoed
• Wapens
• Dual-use goederen voor militaire inzet
Vermeld #conflict2022
Om de gemelde transacties gemakkelijk uit ons systeem te kunnen filteren verzoeken wij u, wanneer u meldingen doet die verband houden met de hierboven besproken actualiteiten de term #conflict2022 in te vullen in het veld [Reden verdacht] of in de transactieomschrijving. Deze meldingen hebben hoge prioriteit bij FIU-Nederland.
Relevant news
-
FIU-the Netherlands visits FinCEN
August 3, 2023 -
Annual review FIU - the Netherlands 2022
July 14, 2023On June 29, 2023, the Minister of Justice and Security presented the 2022 Annual Review of the Financial Intelligence Unit the Netherlands (FIU-Nederland) to the Members of the House of Representatives.
-
NEW! Simplified reporting forms for real estate agents
April 7, 2023To make it easier to report unusual transactions, FIU-the Netherlands has developed a new and simplified reporting form tailor-made to real estate agents.
Knowledge base
2019 - Public Summary - FIU Tools and Practices for Investigating ML of the Proceeds of Corruption - final
Notable gambling behaviour is noted
From winning at the casino without gambling to smuggling drugs in sea containers
Frequently Asked Questions
-
No, you must be registered as a separate reporting entity in each capacity.
If, for example, you are an estate agent and a valuer, then the capacity in which you make the report depends on the situation. In such cases, you need to have two registrations with FIU Netherlands: one as an estate agent and one as a valuer. If you come across an unusual transaction in your estate agency business, you report as an estate agent; if you encounter an unusual transaction when carrying out valuations, you report as a valuer.
-
Indicators of unusual transactions are listed in the 2018 Implementation Decree for the Money Laundering and Terrorist Financing (Prevention) Act (Wwft) (Uitvoeringsbesluit Wwft 2018 [in Dutch]). These indicators differ per reporting entity. The page on reporting groups gives an overview of the various indicators per reporting group. If in your view a transaction meets one or more of the indicators that apply to your reporting group, you must report that transaction to FIU-the Netherlands.
If you have questions about how to interpret a given indicator, you can ask your Wwft supervisory authority. This page shows which supervisory authority is responsible for your reporting group. This division of roles is addressed in more detail in the FAQ “What is the role of the Wwft supervisory authorities in relation to FIU Netherlands?’’.
-
Yes, you must report these unusual transactions to FIU-the Netherlands. This is required in line with one of the objective indicators set out in the Implementation Decree for the Money Laundering and Terrorist Financing (Prevention) Act (Wwft) (Uitvoeringsbesluit Wwft 2018): “It is logical that transactions reported to the police or the Public Prosecution Service in connection with money laundering or terrorist financing should also be reported to the Financial Intelligence Unit; after all, there is an assumption that these transactions may be related to money laundering or terrorist financing”.
-
Yes. If you believe a transaction is unusual, you should report it to FIU-the Netherlands, regardless of whether it is a completed transaction or merely an intended transaction.