Oekraïne

Via deze nieuwsbrief wil FIU-Nederland de meldingsplichtige instellingen informeren over de gevolgen van het conflict in Oekraïne in relatie tot de Wwft en over de mogelijke gevolgen die dit kan hebben voor uw organisatie.
FIU-Nederland
De Financial Intelligence Unit – Nederland (FIU-Nederland) is in de Wwft aangewezen als de autoriteit waar ongebruikelijke transacties dienen te worden gemeld door meldingsplichtige instellingen. De FIU-Nederland analyseert deze meldingen en brengt transacties en geldstromen in kaart die in verband kunnen worden gebracht met witwassen en onderliggende delicten alsmede financieren van terrorisme. Ongebruikelijke transacties die na onderzoek door het hoofd van de FIU-Nederland verdacht zijn verklaard, worden ter beschikking gesteld aan de diverse (bijzondere) opsporingsdiensten en inlichtingen- en veiligheidsdiensten. De FIU-Nederland vervult daarmee een belangrijke rol in het voorkomen en opsporen van witwassen, onderliggende delicten en terrorismefinanciering.
Achtergrond
Zoals u waarschijnlijk heeft meegekregen in het nieuws is Rusland op 24 februari 2022 Oekraïne binnengevallen nadat de Russische president Poetin een ‘speciale militaire operatie’ in de Oekraïense Donbas-regio aankondigde. Deze invasie volgde na oplopende spanningen tegen de achtergrond van de conflictsituatie die is ontstaan sinds 2014 waarbij de Oekraïense president Janoekovitsj aftrad, Rusland de Krim annexeerde en er een oorlog ontstond in de Oost-Oekraïense Donbas-regio.
Sancties
Door deze situatie zijn door de EU nieuwe beperkende maatregelen getroffen met betrekking tot acties die de territoriale integriteit, soevereiniteit en onafhankelijkheid van Oekraïne ondermijnen of bedreigen. Deze recente sancties hebben betrekking op Rusland en Wit-Rusland en zijn o.a. gericht op de financiële dienstverlening aan bepaalde personen en organisaties, het invoeren van handelsrestricties op ijzer, staal, luxegoederen en het verbieden van het exporteren van wapens of zogenoemde dual-use goederen[1]. Dual-use goederen zijn producten, diensten of technologieën die gebruikt kunnen worden voor zowel civiele als militaire doeleinden.
Naast de recente sancties kunnen andere sancties voor uw instelling van toepassing zijn. Hierbij valt te denken aan reeds eerder gepubliceerde EU-sancties[2] of sancties in regio’s waar uw organisatie actief is of zaken mee doet, zoals OFAC-sancties in de VS[3] of sancties van het Verenigd Koninkrijk[4].
Bij het vaststellen van sanctie ‘hits’[5] en het onderzoek naar het omzeilen van sancties dient u te letten op de klantrelatie, een tegenpartij bij een (financiële) transactie, maar ook op familierelaties, stromanconstructies en ondernemingen binnen de zeggenschaps- en/of eigendomsstructuur van de gesanctioneerde.
Het is mogelijk dat een sanctie-hit ook leidt tot de veronderstelling dat er mogelijk sprake is van een ongebruikelijke transactie in de zin van de Wwft. In dat geval dient er onverwijld een melding gedaan te worden bij FIU-Nederland. Ook wanneer uw melding betrekking heeft op slechts enkele indicaties voor een sanctie hit en/of het omzeilen van sancties kan uw melding relevant zijn. Immers kan er door versnippering van dienstverlening een gefragmenteerd beeld zijn bij meerdere melders, waarbij het overkoepelende beeld duidelijk maakt dat er sprake is van zulke feiten.
AML/CFT-risico’s
FIU-Nederland heeft enkele risico’s geïdentificeerd in relatie tot het conflict in Oekraïne. Enerzijds betreffen dit risico’s met betrekking tot enkele activiteiten en anderzijds betreffen dit risico’s met betrekking tot bepaalde goederen. Geldstromen en andere financiële handelingen rondom deze activiteiten en goederen die in relatie staan tot (Wit-)Rusland en Oekraïne hebben een verhoogd AML/CFT-risico.
Activiteiten:
• Corruptie[6] (bij het omzeilen van sancties of het onttrekken van middelen uit (Wit-)Rusland)
• Fraude (met bijvoorbeeld hulpgelden)
• Virtuele valuta (als alternatief voor het traditionele bancaire systeem)
• Ondergronds bankieren (als alternatief voor het traditionele bancaire systeem)
• Verhullen van de UBO[7] (zeggenschap en/of bezit)
Goederen:
• Grondstoffen (olie, gas, steenkool, ertsen etc.)
• Luxe goederen (bijv. motorjachten, luxewagens en modeartikelen)
• Vastgoed
• Wapens
• Dual-use goederen voor militaire inzet
Vermeld #conflict2022
Om de gemelde transacties gemakkelijk uit ons systeem te kunnen filteren verzoeken wij u, wanneer u meldingen doet die verband houden met de hierboven besproken actualiteiten de term #conflict2022 in te vullen in het veld [Reden verdacht] of in de transactieomschrijving. Deze meldingen hebben hoge prioriteit bij FIU-Nederland.
Relevant news
-
Scam alert: scammers pose as FIU- the Netherlands
Recently, several organizations have been contacted by email and phone by scammers posing as FIU- the Netherlands. For example, they ask for your ID or IBAN number. Or they want you to transfer money directly. Be alert to this. FIU-the Netherlands will never ask you for this information.
-
Annual review 2023
Numbers, trends and phenomena of 2023
-
Why it is important that our website is also in Papiamentu
When developing on our new website, we decided to launch it also in Papiamentu. In this interview, our relationship manager for the Caribbean Netherlands explains why this is so important. He also explains what it means to be relationship manager for the islands.
Knowledge base
Cash Compensation model
Frequently Asked Questions
-
To enable the supervisory bodies to carry out their monitoring tasks, each quarter they receive a report from FIU-the Netherlands containing aggregated data about reporting behaviour in the sector under their supervision. Their status as supervisory authority also mandates them to, for instance, approach you directly to request information about your reporting behaviour and – if this is not satisfactory – to give instructions or undertake further steps. Since reporting behaviour falls under the Wwft supervisory authorities, that is where you should turn for any questions about how to interpret the Money Laundering and Terrorist Financing (Prevention) Act (Wwft), and about what does or does not fall under the Act. The supervisory authorities have written guidelines on this to assist the relevant sectors.
Under the Wwft, FIU-the Netherlands is the implementing party. We receive your unusual transaction reports, and we are the only party that can inspect these unusual transactions. Analysing such transactions is the daily work of a large proportion of our staff. Given that this work is classified as state secret, there are many details that we cannot discuss with you, but this does not mean that we do not welcome your questions. We are not permitted to answer the question of what must be reported and what not. But we can help you with questions about how to report an unusual transaction and how you can ensure your report is as informative as possible. And we try to provide tools to assist you in your task as a gatekeeper of the financial system. You are always welcome to contact us about such matters.
-
If you receive notification that your report has been rejected, this means that there is something wrong with the content of the report, so the report has not been registered by FIU-the Netherlands. In the reporting portal, you can find the rejected report under ‘Reports submitted’. You can then open the report and modify it. Click here (NL) for more detailed instructions.
-
We realize that as an entity with an obligation to report you wish for a substantive response to your report. However, within the legal constraints of the Money Laundering and Terrorist Financing (Prevention) Act (Wwft), the possibilities for a response are limited. A large part of our work may not be shared. Nevertheless, we do make every effort to provide you with feedback: not only can this increase your motivation to report, but it also gives you the possibility to tighten up your internal processes and to revise the risk profiles of your customers or products, thus enabling you to fulfil your gatekeeper’s role more effectively. We provide feedback responses in the following ways:
- By (wherever possible) informing the reporting entity if a transaction they have reported is designated suspicious. However, we are not permitted to inform you about the reasons for this designation, or about what the investigative authorities do with this information.
- By including case histories on our website. We regularly share concrete case histories based on real-life examples, the aim being to give reporting entities as much information as possible about what money laundering and terrorist financing may look like in practice.
- By publishing an annual report in which, among other things, we comment on the numbers of unusual and suspicious transactions per calendar year. In each annual report, we also describe several noteworthy analyses we have carried out during the year.
- By sending out newsletters. Our newsletters are intended to keep entities with an obligation to report informed about trends, phenomena, and changes in the legislation. If possible, we also share any red flags we have been alerted to.
- By providing training for entities with an obligation to report in the form of presentations.
Although we do our best to make as much progress as possible in this area, there is doubtless room for improvement. Please contact us if you have any ideas about this.
-
Yes, you must report these unusual transactions to FIU-the Netherlands. This is required in line with one of the objective indicators set out in the Implementation Decree for the Money Laundering and Terrorist Financing (Prevention) Act (Wwft) (Uitvoeringsbesluit Wwft 2018): “It is logical that transactions reported to the police or the Public Prosecution Service in connection with money laundering or terrorist financing should also be reported to the Financial Intelligence Unit; after all, there is an assumption that these transactions may be related to money laundering or terrorist financing”.