Meldingsplicht
De Wwft benoemt diverse groepen meldingsplichtige instellingen die dienen als poortwachters van het financiële stelsel.
In artikel 1 van de Wwft wordt aan de hand van het begrip ‘instelling’ beschreven voor wie deze wet van toepassing is. Onder het begrip ‘instelling’ vallen rechtspersonen, maar ook natuurlijke personen. Daarbij worden bij bepaalde instellingen diensten en handelingen benoemd die zijn uitgezonderd van de meldingsplicht.
Registreren
Wanneer een instelling een melding bij FIU-Nederland wil doen, dient deze zich als meldende instelling te registreren. Bij iedere meldende instelling dient zich minimaal één persoon als gebruiker te registreren. Bent u de eerste of de enige persoon die zich namens een instelling registreert, dan bent u de hoofdgebruiker. Wanneer u meer dan één persoon wilt opvoeren als meldende persoon, dan zijn dit zogenaamde subgebruikers.
- Vult u het registratieformulier in dat u vindt op het https://meldportaal.fiu-nederland.nl/WebRegistration/NewEntityCR. U kiest hier zelf een gebruikersnaam en wachtwoord.
- Omdat u hoofdgebruiker bent, dient u een kopie van uw paspoort toe te voegen, samen met een bevestiging dat u namens uw instelling bent geautoriseerd tot het melden van ongebruikelijke transacties.
Dit document vindt u hier https://www.fiu-nederland.nl/wp-content/uploads/2023/02/identificatie_en_autorisatieverklaring_meldgerechtigde_persoon.pdf.
Is uw instelling al geregistreerd bij FIU-Nederland en wilt u een wijziging door geven?
2. Wilt u gegevens van uzelf als meldende persoon aanpassen, dan logt u in in het https://meldportaal.fiu-nederland.nl/Home (tabbladen "Mijn meldportaal" / "Mijn gebruikergegevens"). Hier kunt u uw gegevens aanpassen.
3. Wilt u een meldende persoon verwijderen uit uw registratie, dan kan de hoofdmelder dit doen door in te loggen op het meldportaal, via https://meldportaal.fiu-nederland.nl/Home (tabbladen "Mijn meldportaal"/"Gebruikersbeheer”).
Bij meer dan één meldplichtige activiteit voor één geregistreerde melder, kunt u bijvoorbeeld denken aan een reeds geregistreerde accountant die nu ook belastingdienstactiviteiten wil melden, of een betaaldienstverlener die ook een bankvergunning krijgt. Als er dus meer dan één meldplichtige activiteit voor uw instelling geldt, laat u ons dat dan weten aub.
5. Wilt u een wijziging door geven binnen uw instelling en is er geen sprake van een nieuwe KvK-inschrijving én betreft de wijziging geen verandering / toevoeging van een meldplichtige activiteit: dan logt u in in het https://meldportaal.fiu-nederland.nl/Home (tabbladen "Mijn meldportaal"/"Mijn melderdetails"). Hier kunt u uw gegevens aanpassen.
6. Wilt u een wijziging doorgeven binnen uw instelling, waarbij sprake is van een nieuwe KvK-inschrijving, dan kunt vult u het registratieformulier in, dat u vindt op het https://meldportaal.fiu-nederland.nl/WebRegistration/NewEntityCR.
7. Wilt u een instelling als melder laten verwijderen, neemt u dan contact met FIU-Nederland frontoffice.
Wanneer een nieuwe registratie of een wijziging bij ons is binnengekomen en akkoord bevonden, dan wordt u daarvan per mail op de hoogte gesteld. Binnen vijf werkdagen kunt u van ons bericht verwachten. Vanaf dat moment kunt u inloggen op het meldportaal. U gebruikt hiervoor de gebruikersnaam en het wachtwoord dat u op het registratieformulier heeft ingevuld. Het is dus van belang dat u deze combinatie onthoudt.
Meldprocedure
Als u als melder geregistreerd bent bij FIU-Nederland, kunt u uw ongebruikelijke transactie melden. Uw melding moet voldoen aan de eisen gesteld in artikel 16 van de Wwft, een melding moet altijd via het meldportaal van FIU-Nederland plaats vinden.
Om een melding zo efficiënt mogelijk te kunnen doen is het handig de informatie van de transactie bij de hand te hebben, evenals identiteitsgegevens van de betrokken partijen en gegevens van objecten. Het meldformulier wat u gaat gebruiken bevat een handleiding.
Ook heeft u nodig:
- Uw gebruikersnaam en uw wachtwoord (wat u gekozen heeft tijdens het registreren);
- Uw Melder-ID.
Dan kunt u hier direct naar uw meldformulier.
Er zijn 2 handleidingen beschikbaar om u efficiënt door het meldformulier te leiden. Deze vindt u in het formulier rechtsboven in de paarse balk onder “handleiding”. Het gaat om:
- Een algemene handleiding Meldergegevens;
- Een handleiding Meldrapport voor uw branche.
Bent u een andere instelling dan hierboven genoemd, of wilt u bulkmeldingen doen, dan kunt u melden via het meldportaal. Hiervoor is een handleiding beschikbaar.
Meldverzuim
Op basis van de Wwft zijn instellingen verplicht om voorgenomen of uitgevoerde ongebruikelijke transacties te melden. Indien een instelling hierin verzuimt, maakt deze zich schuldig aan een overtreding van de Wwft. Wanneer sprake is van het al dan niet opzettelijk niet voldoen aan de meldingsplicht, maakt de instelling zich schuldig aan een economisch delict waaraan consequenties zijn verbonden, overeenkomstig artikel 1 van de Wet op de economische delicten.
De FIU-Nederland kan op basis van de tot haar ter beschikking staande informatie over het meldgedrag van een instelling nader onderzoek doen. Wanneer sprake is van potentieel meldverzuim kan de FIU-Nederland dit rapporteren aan de desbetreffende toezichthouder. Toezichthouders hebben op basis van de Wet op het financieel toezicht bevoegdheden om een instelling een sanctie, dwangsom of boete op te leggen indien sprake is van het niet nakomen van de Wwft. Voorts kan ook het OM overgaan tot vervolging van niet melden.