Valsheid in geschrift: corruptie
In deze artikelserie beschrijven we 5 mini-casussen waarin valse of vervalste facturen een rol speelden. Met deze keer: corruptie.
Het gebruik van valse en vervalste* facturen: we zien het vaak terugkomen in onze analyses van ongebruikelijke transacties. Valsheid in geschrift is een misdrijf op zich en kan daarnaast ook gebruikt worden om witwassen mogelijk te maken. Daarom valt het onder de meldplicht.
De analyse in deze casus richtte zich op een corruptiedossier. Een werknemer van onderneming A zorgde binnen bestaande projectbudgetten voor betalingen aan onderaannemer B. De facturen die hiervoor gebruikt werden, hadden omschrijvingen die duiden op lopende projecten.
Bedragen naar privéproject
Onderaannemer B stortte deze bedragen echter weer op een rekeningnummer van een privéproject van de werknemer van onderneming A. De accountant van onderaannemer B ontdekte de ongebruikelijke transacties. Hij deed hiervan melding bij FIU-Nederland. In de melding omschreef de accountant dat de binnenkomende transacties in de financiële administratie anders verantwoord waren dan de bijhorende uitgaande transacties.
Niet-geleverde prestaties op factuur
Uit verder onderzoek door de opsporingsdienst bleek dat de medewerker van onderneming A goede contacten had met medewerkers binnen onderaannemer B. Zij gunden elkaar over en weer opdrachten. Waaronder dus ook een geldstroom die onder valse voorwendselen naar een rekening van een privéproject van de werknemer van onderneming A werd overgeboekt. De gebruikte facturen van onderaannemer B bleken vals te zijn: de genoemde prestaties op de facturen bleken niet geleverd.
Valse en vervalste facturen kunnen gebruikt worden om op een illegale manier geld te verdienen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij factuurfraude. Criminelen versturen dan bijvoorbeeld valse facturen in de hoop dat deze door consumenten of ondernemers betaald worden.
Criminelen kunnen valse en vervalste facturen echter ook nodig hebben om illegaal verdiend geld wit te wassen of te verantwoorden in de administratie.